Författarintervju

"Tretton är väldigt annorlunda från allt annat jag skrivit"

Redaktionen 7 maj 2025

Tretton av Steve Cavanagh är nominerad till Årets Bok 2025. Läs en intervju med Steve om boken, skrivandet och sin favorita svenska deckarserie. 

Steve Cavanagh Årets Bok.jpg

Stort grattis till nomineringen till Årets Bok 2025! Hur reagerade du när du fick veta att Tretton blivit nominerad?

- Jag blev verkligen överraskad och jätteglad. Det är en stor ära att bli nominerad till det här priset. Jag blir alltid lika glad när jag får veta att mina böcker blir uppskattade.

För de som ännu inte har läst boken – hur skulle du beskriva Tretton med några meningar?

- Boken handlar om en uppmärksammad rättegång där en känd skådespelare står åtalad för att ha mördat sin fru, och advokat Eddie Flynn ska försvara honom. Men det är bara halva historien. En seriemördare är på fri fot – och han sitter inte på de åtalades bänk, utan i juryn.

Joshua Kane är en av de mest skrämmande karaktärerna vi har läst om på länge. Hur kändes det att skriva ur hans perspektiv?

- Det var faktiskt intressant att utforska psykologin bakom en så pass psykiskt störd karaktär och hans drivkrafter. Kane lider av en genetisk sjukdom som gör att han inte kan känna smärta, och det var fascinerande att undersöka hur det påverkar honom. Han kan inte känna empati med andra, och eftersom han aldrig själv upplevt smärta är han besatt av den. Han är smart men har vanföreställningar – och det gör honom väldigt rolig att skriva.

Vad tycker du kännetecknar en riktigt bra thriller?

- För mig är det en bok man inte kan lägga ifrån sig. Man fängslas snabbt av berättelsen och bara måste läsa vidare. I grund och botten handlar det och om att få läsaren att känna något – överraskning, chock, rädsla, ångest. En riktigt bra thriller kittlar läsaren och framkallar nästan en fysisk upplevelse när spänningen stiger.

Du är utbildad jurist – hur mycket av dina egna erfarenheter tar du med dig in i skrivandet?

- Mycket. Jag försöker skriva om hur en rättssal verkligen fungerar. Det är som ett psykologiskt krig där orden fungerar som vapen – för att övertyga, vilseleda eller förföra juryn. Jag älskar dramatiken i en rättegång, och eftersom jag upplevt det på riktigt kan jag få fram det i texten.

Vad tyckte du var roligast med att skriva Tretton?

- Jag älskar vändningar och karaktärer som kan överraska och glädja läsaren. Det var en märklig bok att skriva – väldigt annorlunda från allt annat jag skrivit. Totalt tog det bara sex veckor att skriva boken. Jag skrev första halvan på tre veckor, fastnade helt och skrev inte ett ord på tre månader. Sedan insåg jag vad som hindrade mig, ändrade en liten detalj i handlingen – och då kunde jag skriva klart boken på ytterligare tre veckor. Jag tror att skrivtempot återspeglas i hur snabbt folk läser boken.

Boken utspelar sig mitt i Manhattans rättssystem. Varför valde du just den miljön?

- Jag älskar amerikansk kriminallitteratur, och tempot, romantiken och mörkret i den staden passar verkligen för den typ av böcker jag skriver. I New York känns det som att vad som helst kan hända. Det är en ikonisk plats, och den känslan av förundran och spänning smittade av sig på berättelsen.

Har du någon koppling till Sverige – eller kanske till svenska deckare?

- Jag var ett stort fan av Henning Mankells Wallander-serie. Wallander är fantastiskt välskriven karaktär. Verkligen ett av de starkaste namnen inom deckargenren.

Vilken bok har haft störst inflytande på dig som författare?

- Troligen När lammen tystnar av Thomas Harris, som jag läste när jag var tolv. Jag växte upp i Belfast under konflikten i Nordirland, så Hannibal Lecter kändes som lättsam underhållning i jämförelse. Harris är ett geni och det var den boken som väckte min kärlek till kriminallitteratur och thrillers. Jag hade inte varit författare idag om jag inte hade läst honom.

Tretton

Steve Cavanagh 99 kr 99 kr

bild-rosta-har.jpg