Ulrika Davidsson: "Matlagning är min passion och jag har skrivit och lagat runt 7000 recept genom åren"

Ulrika Davidsson

Berätta om nya boken. Varför matlådor?
Det finns två kategorier med människor – de som alltid har med sig matlåda och de som alltid köper lunch ute. Jag vill visa och inspirera att matlådan är den godaste lunchen och dessutom har du stenkoll på vad du får i dig. Många tänker kanske inte på att snabbmat och färdigmat innehåller många tillsatser, dåliga fetter, mycket socker samt en massa snabba kolhydrater. I min nya bok visar jag hur man snabbt fixar en ”to-go” frukost, en hälsosam matlåda samt ger tips på bra mellanmål att ta med till jobbet, skolan eller när du är på resande fot. Du investerar inte bara i din hälsa utan sparar en massa tid och pengar också.

Med över 20 böcker på CV:t nu, hur hittar du ny inspiration och nya idéer hela tiden?
Haha, det är faktiskt över 30 kokböcker som jag har skrivit på 14 år… Matlagning är min passion och jag har skrivit och lagat runt 7000 recept genom åren. Jag älskar att prova nya rätter, både att laga och på restaurang. Jag är nyfiken på nya råvaror och produkter som numera finns i livsmedelsaffärer och min kreativitet i köket tar aldrig slut känns det som.

Hur mycket tar du hänsyn till trender när du gör dina böcker och hur mycket går du på din egen känsla och vad du tror på?
Det finns ingen kostplan som passar alla. Jag har en bred kunskap och arbetar med olika kostplaner för människor är olika och har olika behov. Jag är unik i Sverige med detta. Många eller nästan alla kostrådgivare jobbar och brinner för en ”metod” och det tycker jag är märkligt. Tänk dig tanken att en personlig tränare skulle rekommendera en träningsmetod till alla sina kunder? När jag coachar ger jag det bästa rådet till den kund jag har framför mig och det är stor skillnad på om man är frisk eller sjuk, gammal eller ung, överviktig eller normalviktig, aktiv eller stillasittande mm.

Jag är nyfiken på framtiden och har alltid varit och är också tacksam för att forskning runt hälsa har kommit så långt som det har. Jag var tidig med att förstå att GI och andra lågkolhydratsmetoder är bra för vår hälsa samt att 5:2 dieten och periodisk fasta är något som vår kropp är skapta att leva efter. Det är många med mig som upptäcker detta, dels för att de prövar kostplanerna men den största anledningen till att en hälsotrend blir till är att den fungerar. När den gör det och det är miljoner människor om upplever att de mår bättre så får det en genomslagskraft. Dessa människor vill jag inspirera och underlätta för när det gäller att laga hälsosam och enkel mat.

Vad är ditt bästa råd till den som vill göra 2019 till ett hälsosammare år?
Mitt första och bästa råd är att BÖRJA LAGA DIN EGEN MAT! Det är det enklaste man kan göra för att undvika snabba kolhydrater och socker. Då kan du enkelt laga hälsosam mat från grunden med mycket grönsaker, naturliga fetter, bra proteiner samt dra ner på kolhydrater.

Fundera över var du lägger din TID? Ofta får jag höra att man inte har tid att planera, handla och laga mat men då frågar jag, vad är viktigt i livet? Jo din egen hälsa. Börja prioritera om tiden och lägg ca 20 min per dag på din matlagning och planera så att du har hemma bra råvaror.

Och vad är det bästa tipset för att faktiskt lyckas hålla förändringen hela året ut (minst)?
Året har 365 dagar och du ska ha lagom förväntning på året. Mitt tips är att ha som mål att äta hälsosamt 300 av dessa dagar och då har du 65 dagar där du kan njuta på semester, äta dessert eller annat du gillar 1 dag i veckan. Det blir en fin balans.

Många är väldigt dramatiska och är superhälsosamma i januari, efter påsk och efter sommaren men alla andra månader faller de ut och äter onyttigt. Tänk veckor och försök att välj hälsosamma val under vardagarna, lär dig laga goda lågkolhydratsrätter på helgerna och njut av en dessert om du önskar det. Lär dig mer om periodisk fasta och ät olika mängd kalorier varje dag – det är ofta effektivt för förbränningen.

Tack, Ulrika! 

Recept och inspiration av Ulrika Davidsson

Baka glutenfritt med Ulrika

Ulrika Davidsson 199 kr 199 kr

ABnoll-metoden med Ulrika

Ulrika Davidsson 226 kr 226 kr

Gröna kickstarter med Ulrika

Ulrika Davidsson 249 kr 249 kr

Ulrikas Gotland - äta, njuta, leva

Ulrika Davidsson 249 kr 249 kr