"Omslaget ska vara en väg in i berättelsen"

Väljer du bok efter omslaget? Då kanske Ilse-Marie Berglin är en av de som påverkar vad du läser och inte läser. Hon jobbar nämligen som formgivare av bokomslag på Bonnierförlagen. 

IlseBerätta om dig själv och ditt arbete lite kort, Ilse. Vem är du?
Jag är formgivare på Bonnierförlagen och har sedan 2012 jobbat med främst digitala omslag inom den stora digitala satsningen på att digitalisera gamla böcker som startade 2012.

Behöver man ha läst boken för att göra ett bra jobb med omslaget?
Nej. Men för sin egen skull kan det många gånger vara en stor fördel att ha läst åtminstone en del av boken då det kan ge värdefull information om stämningar, tonlägen och framförallt bilder. 

Finns det något omslag som du är särskilt nöjd med, och i så fall varför
Ja, omslaget till Lena av Anna Branting (nedan) är den jag tycker bäst om.

Hur mycket bör omslaget spegla innehållet?
Personligen så föredrar jag det mer subtila bildspråket framför det övertydliga som förekommer i vissa genrer. Omslaget ska vara en väg in i berättelsen dels locka till läsning men också leda läsaren in i berättelsen med ledtrådar som hen kan få svar på under läsningens gång. Sen finns det alltid en säljaspekt inblandad – den påverkar självklart utseendet såtillvida att omslaget blir målgruppsanpassat och genreindelat.

lenaVad är den största skillnaden mellan att formge en e-bok och en tryckt bok?
Det är på många sätt enklare att formge digitalt då hela tryckanpassningen försvinner och man kan arbeta mer fritt med färger och filter tex. Men det är även begränsande att hålla sig till den enskilda rektangeln och ändå försöka frammana liknande upplevelser man kan få av den fysiska boken. Där kan bilden få flöda över rygg och baksida och bidra till en större helhetsupplevelse medan det också innebär mer jobb i form av anpassning till ryggbredd och baksidestext.

Vad är viktigast att tänka på när man gör omslaget till en e-bok?
Kontraster och tydlighet. Typografin blir än mer viktig att den är tydlig och läsbar i ett mycket litet format då omslaget nästan uteslutande visas i mycket litet format i digitala miljöer som vi inte har någon kontroll över. Färgernas och formernas tydlighet blir många gånger de markörer som leder läsaren till rätt bok via omslaget.

Brukar författaren ha mycket synpunkter på formgivningen?
Väldigt olika från författare till författare. De omslag jag har jobbat med har många gånger tillhört titlar vars författare är döda vilket i sin tur gett mig en stor frihet. Samtidigt gillar jag när det finns lite åsikter från författaren – det är alltid utmanade att förstå och visualisera någon annans idéer. Vad dras du själv till när du ska välja bok – går du själv mycket på omslaget Omslaget har väldigt stor betydelse för mig! Det händer ofta att jag köper en bok bara för omslaget. Men innehållet betyder förstås mycket också. Särskilt de två första meningarna i en bok kan avgöra om jag vill fortsätta läsa eller inte.

Var hittar du inspiration?
Film, konst, musik, naturen, textilier, stadsmiljöer, nästan allt kan vara inspirerande. Det beror på hur öppet sinnet är – för att få den bästa upplevelsen gäller det att vara helt öppen för de intryck du möter och låta sig fascineras och förundras över hur det kan vara. Det här är ju ett tillstånd som ingen orkar leva med någon längre stund så det handlar om att hitta av och på knappen :)